قطعنامه IMO در راستای کاهش گازهای گلخانه ایی (GHG)

 

تغییرات آب و هوایی یکی از مهم ترین چالش هایی است که جامعه جهانی در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است. جامعه جهانی به منظور مقابله با افزایش گرما، باید بتواند میزان انتشار گاز های گلخانه ایی به اتمسفر را کنترل نماید.

گاز های گلخانه ایی که توسط یک شناور وارد جو می شود عموما مربوط به سوخت کشتی و الکتریسیته لازم جهت تولید و مصرف سوخت، MSW و غیره می باشد لذا اتحادیه اروپا در راهکار های اولیه خود برای کاهش گاز CO2 طرح محدودیت سرعت شناور، صدور طرح های تجاری و وضع مالیات بر سوختگیری را ارائه نمودند.

سازمان بین المللی IMO به منظور کاهش گاز های گلخانه ایی (GHG) قطعنامه ایی را تصویب نموده که به موجب آن میزان گازهای گلخانه ایی ناشی از فعالیت کشتی ها تا 30% کاهش خواهد یافت.

این قطعنامه به نام پروتکل GHG دارای 3 فاز اولیه است، این پروتکل به عنوان یک اصل استاندارد به شما کمک خواهد نمود تا میزان گاز های گلخانه ایی را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به کمک فناوری های جدید و درحال پیشرفت، اندازه گیری نموده و این اطلاعات را گزارش نمایید.

به کمک این داده ها و شفافیت در گزارشات، می توانیم با برنامه های درست و انتخاب فاز صحیح میزان این گاز ها را به شدت کاهش داده و کارایی کشتی ها را 10 تا 30% افزایش دهیم.

اگر شاخص کارایی انرژی (EEDI)، اکنون بر روی شناور ها اجرا گردد، می توان سالانه 50 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی نمود و 220 میلیون تن از انتشار گاز های گلخانه ایی (GHG)  به اتمسفر کاست.

درباره فاز 1، 2 و 3

برای کمک به ترسیم منابع انتشار مستقیم یا غیر مستقیم گاز های گلخانه ایی، بهبود شفافیت داده ها و فراهم نمودن ابزار لازم، 3 فاز برای GHG تعریف شده است.

استراتژی در این 3 فاز بر مبنی: 

  1. کاهش استفاده از انرژی الکتریسیته
  2. کاهش فرآیند صنعتی بر روی مواد
  3. کاهش گرم کردن فضا و سرد کردن آب
  4. کاهش گرمایش آب
  5. کاهش الزامات دفع ضایعات
  6. کاهش مصرف و تصفیه آب
  7. طراحی کشتی های نسل جدید با هدف استفاده از انرژی های پاک
  8. استفاده از سوخت های پاک LNG

از استراتژی های سازمان IMO تحت شعار GREENER SHIPPING در سال اخیر می باشد.

یکی از مهم ترین اهداف سازمان جهانی IMO دستیابی به داده هایی با شفافیت و صحت کافی، مبنی بر نحوه عملکرد کشتی ها در سال های اخیر می باشد تا به کمک آن بتوانند برنامه بلند مدتی را پایه ریزی نماید. استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید یکی از الزامات سال های اخیر می باشد. شما به کمک فناوری های جدید میتوانید به سطح جدیدی از شفافیت در داده های خود رسیده و شرکت خود را هم راستا با تغییرات روز دنیا به حرکت در بیاورید.

شرکت اطلس راهبر دریا به کمک نرم افزار جامع مدیریت کشتی با نام سی مستر، دارای تاییدیه از موسسات رده بندی معتبر مانند DNV-GL، ایرانیان و سازمان بنادر علاوه بر مدیریت زمان و بودجه، به شما در مدیریت سوخت و کاهش گازهای گلخانه ایی کمک خواهد نمود. به کمک این نرم افزار شما می توانید:

  • ترویج ثبات، شفافیت و اعتبار در تعیین مقدار گازهای گلخانه‌ای، به کمک سیستم  گزارش‌دهی میزان مصرف سوخت
  • توسعه مکانیزم های داخلی قوی برای اندازه گیری، مدیریت و گزارش کنترل سوخت، پسماند ها، آب مصرفی و ROB
  • ارائه قابلیت پیگیری عملکرد و پیشرفت در عملیات های دریایی و ROB به منظور کنترل و بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از قابلیت های نرم افزار جامع مدیریت کشتی سی مستر می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها