روز بین المللی هیدروگرافی و معرفی سازمان IHO و زمینه های فعالیت آن

 

روز جهانی هیدروگرافی مصادف با 31 خرداد ماه مبارک !

 

 

سفیر حسن نیت IMO در ایران روز جهانی هیدروگرافی را به مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور تبریک عرض می نماید. در آستانه این روز با ارائه گزارشی اقدام به معرفی سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) و جزئیات فعالیت های آبنگاری در این سازمان می نمایم. 

هیدروگرافی (آبنگاری) به شاخه ­ای از علوم کاربردی اطلاق می‌­شود که به موضوع اندازه‌­گیری و توصیف ویژگی­‌های دریا و مناطق ساحلی با هدف اصلی ناوبری و سایر فعالیت­‌های دریایی در زمینه­‌های: فراساحل، تحقیقات، حفاظت از محیط زیست دریایی و ... مرتبط باشد. در عملیات هیدروگرافی عمق آب، موقعیت مسطحاتی، پارامترهای فیزیکی آب، عوارض ساحلی و جریان‌های دریایی مورد مشاهده قرار گرفته و نمونه برداری از بستر دریا انجام می‌شود. هرگونه ناوبری و عملیات دریایی ایمن و مطمئن و برنامه­‌ریزی­‌های مرتبط با دریا مستلزم داده­‌ها و چارت­‌های دقیق و بروزی است که هیدروگرافی مدرن آنها را برآورده می­‌سازد. پس از مرحله هیدروگرافی، داده‌های جمع آوری شده باید تصحیح شده و طی عملیات پردازش داده‌ها به چارت‌های دریایی تبدیل گردند تا توسط کاربران و بویژه دریانوردان قابل استفاده شوند. 

کارتوگرافی دریایی، علم و فن تهیه چارت از داده‌های هیدروگرافی است و کلیه مراحل تهیه چارت را در بر می‌گیرد. مرتب سازی اطلاعات بر اساس فرمت‌های مورد نیاز، کنترل سیستم مختصات، تعیین سیستم تصویر، تبدیل داده‌ها، ترکیب اطلاعات، استفاده از نقشه‌ها و مدارک مربوطه، انتخاب شبکه، تعیین و کدگذاری عوارض، هماهنگی اطلاعات موجود در نقشه، طراحی اطلاعات حاشیه نقشه و چاپ و تکثیر نقشه بخشی از فعالیت‌های این بخش را شامل می‌شود.

 

 

رسالت یا هدف اصلی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) حصول اطمینان از نقشه‌برداری وتهیه نقشه‌های دریایی (چارت) از کلیه دریاها، اقیانوس ها و آبراه های قابل کشتیرانی در سراسر جهان با ایجاد یک محیط جهانی است تا کشورها در آن بتوانند نسبت به ارائه به موقع و مناسب داده های هیدروگرافی، محصولات و خدمات داده ای اقدام نمایند.

در حال حاضر، 93 کشور عضو IHO بوده و تعدادی دیگر نیز در حال طی مراحل عضویت هستند. جمهوری اسلامی ایران از سال 1965 به عضویت سازمان IHO در آمده است که نماینده ایران در IHO، سازمان بنادر و دریانوردی می باشد.

روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خرداد ماه، با هدف ایجاد فرصتی برای افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهمی که هیدروگرافی در زندگی هر فرد ایفا می کند، روز جهانی هیدروگرافی نامیده شد تا باعث ارتقاء ایمنی دریانوردی و حفظ مناطق دریایی آسیب پذیر بگردد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه موقعیت یابی شناور به شیوه های نوین بر روی لینک کلیک نمایید

نوشته های اخیر

دسته بندی ها