چگونه یک شناور موقعیت مکانی و جغرافیایی خود را بر روی دریا پیدا میکند؟ توضیح روش DP و DPR و فواید استفاده از آن

معرفی سیستم های DP و DPR جهت موقعیت یابی کشتی های شناوری

به گفته Tim Peak فضانورد ناسا، دانستن آنچه که در اطراف شما اتفاق می افتد، یک درس مهم زمانی است که می تواند شما را تبدیل به یک کاپیتان خبره کند. دریا هم همانند فضا، نیازمند بستری برای فراهم کردن امنیت خدمه و محیط آن میباشد. طبق برآورد شرکت های بیمه ایی، 76-90% از تلفات کشتی مربوط به خطاهای انسانی میباشد.

چالش های کشتی های مدرن،مسافتی که در طول سفر باید طی شود، ترافیک های دریایی و دیده بانی از چالش هایی است که در صنعت دریایی با آن مواجه هستید. تنها راه برای کاهش خطرات انسانی، کسب اطلاعات از طریق برنامه ها و نرم افزار های دیجیتالی می باشد. در ادامه درباره یکی از نرم افزار های جامع و ارتباط آن با سی مستر صحبت خواهیم کرد. 

موقعیت یابی در یک شناور دریایی

منظور از سیستم DP در یک شناور چیست ؟  

سیستم موقعیت پویا (DYNAMIC POSITION SYSTEM) که اکثرا با نام DP شناخته می شود و مخصوص شناور ها طراحی شده است روشی است که به کمک آن میتوانید موقعیت قرارگیری یک شناور را مشاهده کرده و به کمک آن موقعیت مکانی کشتی را در آن مشخص نمایید. در واقع DP ترکیبی از سیستم های کامپیوتری، رانشگری و سیستم مرجع موقعیت بوده و یک پیش نیاز برای سایر سیستم های دریایی میباشد.

سیستم موقعیت یابی یک سیستم دینامیکی و پویا است که بر اساس اصل "استفاده از نیروی محرکه شناور" در مقابل نیروهای جابجایی مخرب مانند باد،طوفان و جریان امواج، کار میکند. بسیاری از شناورها برای حفظ موقعیت و یا پیروی از یک مسیر از پیش تعیین شده، از این سیستم استفاده میکنند.

کشتی هایی که مجهز به سیستم DP هستند، قابل اطمینان تر از سایر شناور ها از جهت مانور های دریایی و کنترل خودکار شناور(اتوپایلوت) میباشند. همچنین این شناور ها میتوانند در هر عمق و یا هر محیط اقیانوسی، فعالیت نمایند. 

سیستم DP معمولا بر روی شناور هایی که عملیات حفاری، ROV، لوله گذاری، کابل کشی، FPSO و یا عملیات پشتیبانی (SUPPLY) را انجام می دهند، نصب میگردد ولی شما میتوانید از این سیستم بر روی هر نوع و یا شکل کشتی استفاده نمایید.

با افزایش تحولات و تحقیقات صورت گرفته در بخش های فراساحلی و زیردریایی، سیستم های DP به دلایل مختلف مانند:

  1. در عملیات های بسیار پیچیده، با نشان دادن مسیر و پایگاه های امن و کارآمد در مانورهای عملیاتی، بسیار موثر واقع شده است.
  2. با صرفه جویی در زمان و هزینه، باعث توسعه و حفظ یک سیستم حمل و نقل دریایی میشود.
  3. در عملیات های فراساحلی که عموما متعارف نیستند (مانند پهلوگیری در اسکله) و در موقعیت هایی پر خطر که ایمنی شناور در خطر است، کاملا موثر واقع شده است.
  4. در عملیات های پیچیده ی شناور هایی که در جستوجوی روغن و نفت هستند و توسط شناور های معمولی قابل اجرا نبوده اند،موثر واقع شده است.

از معایب آن هزینه سرمایه گذاری و عملکردی بالا بوده و نیاز به آموزش برای رسیدگی به امورات آن میباشد. 

به عنوان مثال ممکن است که یک شناور که عملیات حفاری انجام میدهد در مجاورت یک زیردریایی واقع شده باشد، این شناور می تواند با سیستم DP موقعیت مکانی خود و سایر شناور های دیگر را شناسایی کرده و در محیطی امن و پویا به حرکت خود ادامه دهد.

یا به عنوان مثال، در صنعت کروز، به طور مستقیم از ابزارهای ساده سازی مانورهای کشتی در طول عملیات پورت استفاده می شود تا توانایی کاپیتان را افزایش دهد. در این مورد، کنترل کننده DP برای مراقبت از یک یا دو محور حرکت (موج گیری، نوسان یا سرعت گیر) استفاده می شود، در حالی که کنترل دستی محور باقی مانده را می توان به واحد کنترل (JOYSTICK) انتقال داد. این کار، عملیات Docking را ساده می کند.

در سی مستر اطلاعات استخراج شده از سیستم DP وارد گزارشات روزانه شما میشود و به عنوان مستند حفظ میگردد. این اطلاعات شامل شرایط آب و هوایی، جوی، عمق آب،دما، فشار و غیره میباشد. این اطلاعات در قالب فرمی استاندارد قابل مشاهده است و در صورت بازرسی، این فرم معتبر را میتوانید به پورت و بازرس نشان دهید.

نمونه ایی از فرم گزارشات روزانه سی مستر

در ادامه شما میتوانیدبرای مشاهده مطالب بیشتر از طریق اینستاگرام و linkedin با ما در ارتباط باشید.

 

                   

نوشته های اخیر

دسته بندی ها