منظور از CMMS در صنایع دریانوردی چیست؟ یک سیستم کاربردی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

سیستم های مدیریت نگهداری مکانیزه (CMMS)

(Computerized Maintenance Management Systems) سیستم های مدیریت نگهداری مکانیزه بطور فزآینده ایی در مدیریت کنترل و نگهداری تجهیزات در صنایع تولیدی و خدماتی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند. اصول CMMS اولین بار در سیستم نگهداری تجهیزات بیمارستانی بکار گرفته شد و علت آن اهمیت سلامت دستگاهها و تجهیزات پزشکی بود چرا که وقوع نتایج بد می توانست زندگی بسیاری را با خطر مرگ مواجه نماید. اخیرا شرکت های خصوصی به ارزش این سیستم ها به عنوان یک ابزار ارتقاء عملکرد نگهداری و تعمیرات پی برده و به آن کاملا واقف هستند. ظهور کامپیوتر های شخصی در سال های گذشته، باعث افزایش محبوبیت آن در میان شرکت ها شده است. هرچه مهارت کامپیوتری پرسنل نگهداری و تجهیزات بیشتر و بیشتر شود، احترام به این سیستم ها به عنوان یک گزینه جالب توجه بیشتر می شود، از این رو، سرمایه گذاری سازمان ها روی CMMS روز به روز بیشتر می شود. این سیستم ها معمولا به گونه ایی طراحی می شوند که الزامات کنترل ISO 9002 و بخشی از فلسفه TPM را نیز پشتیبانی کند.

 

اهمیت و کاربرد های سیستم های CMMS

افزایش حجم اطلاعات در واحد های نگهداری و تعمیرات و لزوم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیاز ما به مکانیزه کردن را در امر نت بیش از پیش نمایان می سازد. امکان استفاده از نمودار های پارتو، نیاز به فیلتراسیون روی اطلاعات و نیاز به دسته بندی اطلاعات از مهم ترین عواملی هستند که نیاز شما به وجود اتوماسیون را ملموس می کند. امکان بررسی هزینه ها در دوره زمانی مشخص، تعریف تجهیزات مجازی، کنترل عملکرد پرسنل، بررسی آماری درباره دوباره کاری ها، امکان کنترل موجودی انبار قطعات یدکی و تعریف حداقل موجودی و نقطه سفارش برای تجهیزات یدکی از دیگر مزایای وجود تعمیرات و نگهداری مکانیزه می باشد. در مورد امکان تعریف تجهیزات مجازی مزیت سیستم مکانیزه این است که می تواند فعالیت های مرتبط با تعمیرات را کنترل نماید.

از قابلیت های استفاده از سیستم های مکانیزه می توان به 

  1. امکان دسته بندی عیوب
  2. علل خرابی و علل تاخیر در انجام فعالیت ها

اشاره نمود  و بدین ترتیب امکان بررسی آمارهای مربوطه فراهم می شود.

همچنین مسائل خرابی هر دستگاه را در بخش های مختلف آن، زمان توقف ناشی از هر عیب در دستگاه را نیز می توان کنترل نمود که گاها منجر به حصول نتایج جالبی می گردد زیرا درصد زیادی از توقفات دستگاه ها از توقفات دستگاه ها به علت از کار افتادگی یا فرسایش یک قطعه کوچک می باشد. همچنین می توان از قابلیت گزارش گیری متنوع به منظور بررسی وقایع استفاده نمود.یکی از مزایا سیستم مکانیزه امکان گزارش گیری از روند عملکرد یک دستگاه در دوره های زمانی دلخواه می باشد و بدین ترتیب می توان در دوره ایی که روند مورد نظر، عملکرد مطلوب را نمایش نمی دهد، عوامل موثر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. همچنین می توان در فایل فنی مشخصات ماشین آلات اطلاعات فنی و حتی نقشه های قطعات ماشین را نگهداری نمود. ارتباط با فایل موجودی انبار و کارکرد شبکه ایی به انضمام قابلیت مدیریت کاربران و محدود کردن اختیارات آن ها از مزایای سیستم مکانیزه می باشد.

روشن است که فعالیت های تعمیرات و نگهداری تجهیزات با استفاده از بهترین و سریعترین تکنولوژیهای موجود اهمیت فوق العاده ایی پیدا کرده است.

 

سیستم CMMS کارا، پاسخگوی موارد زیر می باشد:

  1. پایه ریزی و سازماندهی ساختار های سیستم متناسب با نوع سازمان و شرایط منعطف و متغیر
  2. پاسخگویی به فرآیندها و روش های مختلف در هر زمان، مکان و موقعیت که هر کدام این فرآیند ها دارای پارامتر های خاص خود میباشند
  3. پاسخگویی به تمامی سطوح سازمانی مرتبط و ایفای نقش سطوح مختلف فرماندهی و کارشناسی با وابستگی ها متفاوت سازمانی
  4. پاسخگویی به تمامی نیاز های تعمیراتی در سطوح مختلف و پاسخگویی مناسب در تغییر شرایط سریع عملیات سازمان
  5. ایجاد امکان برقراری ساز و کارهای فرهنگ سازی در طراحی و اجرای سیستم مناسب با توجه به سطوح فرهنگی گوناگون و شرایط زمانی و مکانی متفاوت
  6. فرمت های کاری منعطف و سازگار با شرایط متغیر
  7. ایجاد امکان اندازه گیری پارامتر های ارزیابی سیستم و سازمان و پویایی سیستم با عنايت به تمامی ویژگی ها و پیچیدگی های سازمان 

 

المان های اصلی CMMS

نتایج حاصله از تحقیقات در صنایعی که از سیستم مکانیزه استفاده می کنند نشان می دهد که یک نرم افزار نگهداری موثر باید المان های زیر را پوشش دهد:

  1. مدیریت دسته بندی فعالیت های نگهداری
  2. عملکرد برنامه ریزی دستگاه ها و تجهیزات
  3. عملکرد زمان بندی
  4. عملکرد کنترل بودجه و محاسبه هزینه ها
  5. مدیریت قطعات یدکی
  6. نشانگر های کارایی تجهیزات
  7. پشتیبانی از مواد
  8. زمان بندی و اولویت بندی نگهداری پیشگیرانه
  9. تاریخچه تجهیزات
  10. اطلاعات تجهیزات به صورت مجزا (شامل لیست قطعات یدکی، اطلاعات مندرج روی بدنه دستگاه، اطلاعات نصب و راه اندازی) روش های نگهداری و تعمیرات هر دستگاه طبق دستورالعمل های سازنده (به صورت گام به گام)
  11. برنامه های نگهداری تجهیزات
  12. روش های نگهداری پیشگیرانه
  13. روش های نگهداری جبرانی
  14. روش های نگهداری پیش بینانه، کنترل وضعیت، تست کارایی
  15. گزارشگیری که شامل گزارشات ارائه شده به مدیریت و گزارشات مربوط به کارایی تجهیزات

 

ارائه یک نمونه کاربردی CMMS

افزایش پیچیدگی تجهیزات نیازمند یک برنامه تعمیراتی کارآمد می باشد تا مطمئن شویم که سیستم در ماکزیمم سلامت عملیاتی کار میکند. به منظور غلبه بر این مشکل ارگان های دریایی یک سیستم تعمیراتی برنامه ریزی شده را توسعه دادند که سیستم مدیریت مواد و تعمیرات کشتی نام دارد. این سیستم شامل یک عامل استاندارد برای برنامه ریزی، زمان بندی، کنترل و اجرای تعمیرات برنامه ریزی شده برای تمامی تجهیزات می شود.  

 

یک نمونه کاربردی CMMS دریایی

افزایش پیچیدگی تجهیزات نیازمند یک برنامه تعمیراتی کارآمد می باشد تا مطمئن شویم که سیستم در ماکزیمم سلامت عملیاتی کار می کند. به منظور غلبه به این مشکل ارگان های دریایی یک سیستم تعمیراتی برنامه ریزی شده را توسعه دادند که سی مستر نام دارد. این سیستم شامل یک عامل استاندارد برای برنامه ریزی، زمان بندی، کنترل و اجرای تعمیرات برنامه ریزی شده برای تمامی تجهیزات می شود.

سیستم تعمیرات برنامه ریزی شده PMS محیطی را در سی مستر بوجود می آورد که به وسیله آن کارهایی از قبیل زمان بندی، کنترل و اجرای برنامه ریزی شده روی تجهیزات پیچیده الکترونیکی و مکانیکی قابل انجام بوده و فعالیت های تعمیراتی که به کمک این سیستم صادر می شود از جمله حداقل احتیاجات برای نگه داشتن تجهیزات در شرایط سالم و عملیاتی، قابل مشاهده باشد. برای آگاهی از قابلیت های بیشتر PMS میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.

نتایج تعهد به برنامه PMS

  1. افزایش و بهبود اطمینان در نگهداری سیستم
  2. کاهش زمان صرف شده برای تست ماشین آلات و سیستم ها
  3. زدودن آزمایشات زائد که در نتیجه آزمایشات ناهماهنگ و نامرتبط به وجود می آید
  4. کشف بیشترین نقص ها در طول وقایع تعمیراتی زمان بندی شده

شما تا به حال از سیستم های CMMS استفاده نموده اید؟

نظر شما درباره فواید استفاده از این سیستم ها چیست؟

 


 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها