کاهش زمان و کاهش میزان مصرف سوخت با مدیریت عملیات و بهینه سازی مسیر کشتی

مدیریت عملیات کشتی با مسیریابی بهینه و کاهش میزان مصرف سوخت

از دغدغه های مالکان شناور و شرکت های حمل و نقل دریایی، کاهش هزینه های جاری و افزایش سود در کمترین زمان میباشد. از طرفی تعهد صنعت دریایی به حفظ محیط زیست و کاهش میزان CO2، تقاضا را برای پیدا کردن مسیر حمل و نقل بهتر افزایش داده است. لذا انتخاب مسیری که از طوفان ها و جریان های قوی اجتناب کرده و خطوطی صاف و به دور از امواج را برگزیند، به کشتی این اجازه را خواهد داد تا در مسیری ایمن، سریعتر به مقصد رسیده و در زمان و مصرف سوخت صرفه جویی بشود. 

در سال 1952 اولین کشتی، مجهز به سیستم مسیریابی در دریا شد. این سیستم از اولین مدل های پیش بینی آب و هوا و پیشنهاد مسیر برای رسیدن محموله و خدمه شناور به بندر مقصد، در محیطی امن بود.

امروزه ایمنی همچنان یکی از مسائل مهم در این صنعت می باشد اما تعدادی از فاکتور های زیست محیطی، شرکت های حمل و نقل را مجاب به استفاده از نرم افزار های جدید تری کرده است. اما ممکن است که این سوال در ذهن شما ایجاد شود که :

 

برنامه ریزی مسیر برای کشتی به چه صورتی باید انجام گردد؟ 

در کشتی، مدیر ناوبر (navigation officer)، به کمک نرم افزار ها و برنامه های مسیریابی، اطلاعات اولیه سفر را باید وارد گرداند. سپس نرم افزار توصیه های خود مبنی بر مسیر و سرعت مناسب جهت رسیدن کشتی در یک زمان مشخص (RTA) را به شما اعلام میکند. برخی از این نرم افزار ها میتوانند مصرف سوخت تقریبی کشتی را با توجه به مسیر پیشنهادی تخمین بزنند. از آن جایی که داده ها بر اساس AIS جمع آوری می شوند، مالک و یا مدیر عملیات میتوانند مسیر حرکت شناور را مشاهده کرده و در صورت انحراف از مسیر و یا انتخاب نادرست آن با کاپیتان در ارتباط باشند. 

مسیر های پیشنهادی با توجه به نوع کشتی و محموله ی آن متغیر است قیمت اجاره، سوختگیری، سرعت داخل و خارج موتور همگی فاکتور های مهمی هستند که هزینه های یک سفر و قیمت سوخت آن را مشخص میکنند. به عنوان مثال برای یک کشتی کانتینری بهترین مسیر، مسیری است که انرژی شناور ذخیره شود و سرعت یکنواختی در طول مسیر تجربه کند در صورتی که برای کشتی های فله بر این داستان ممکن است متفاوت باشد.

در گذشته، سیستم های راه شناسی به کشتی پیشنهاد بیشترین سرعت در ابتدای سفر و سپس کاهش سرعت در هنگام رسیدن به RTA را می دادند. این روند بدون منطق و در نظر گرفتن شرایط آب وهوایی و عوامل خارجی، سرعتی که منطقی نبود را به کاپیتان پیشنهاد میداد. تمامی این تصمیمات منجر به مصرف سوخت بیشتر، آلودگی های زیست محیطی بیشتر  و همچنین خسارت و زیان به شناور از جهت فشار بر موتور آن می شدند.

استراتژی شما برای انتخاب مسیر کشتی به چه صورت باید باشد؟  

همانطور که پیشتر گفته شد با توجه به نوع و محموله کشتی، مسیر پیشنهادی برای هر کشتی ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی مسیر شناور به 3 دسته تقسیم می شود.

  1. مسیر مستقیم: ممکن است مسیر مستقیم به دلیل شرایط آب و هوایی و امنیت منطقه ایی (دزدان دریایی) همیشه مسیر مناسبی برای حرکت نباشد. 
  2. مسیر با شرایط بد جوی: طولانی کردن و دور زدن مسیر به دلیل شرایط بد جوی، که منجر به مصرف سوخت بیشتر و به هدر رفتن وقت شما بشود.
  3. مسیر سوم مسیری است که شرایط جوی در آن مناسب بوده و شناور در آن سوخت کمتری مصرف میکند (فشار به موتورهای شناور کمتر است)، هر چند که ممکن است زمان بیشتری را شما در مسیر طی کنید. 

 

نمونه ایی از صفحه ی اطلاعات ناوبری سی مستر
نمونه ایی از صفحه ی اطلاعات ناوبری سی مستر

 

انتخاب مسیر مناسب با سی مستر

برای استفاده از سیستم های برنامه ریزی مسیر با حداکثر کارایی، نیاز به اتصال به سرور شرکت و به روز رسانی اطلاعات را دارید. نرم افزار مدیریت جامع کشتی سی مستر، به شما این امکان را می دهد تا با ثبت اطلاعات کشتی، شروع و پایان سفر و پر کردن اطلاعات ناوبری (Navigation data) از جمله اطلاعات سوختی، تکنیکال، نگهداری و تعمیرات و غیره بتوانید هزینه سفر را به درستی برآورد کرده و با وارد کردن شرایط جوی، بهترین مسیر را انتخاب کنید. کلیه استاندارد ها و قوانین HSE در این نرم افزار لحاظ شده و شما میتوانید در بسیاری از هزینه های جاری صرفه جویی بکنید.

برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با سی مستر به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها