اقیانوس ها را نجات دهیم ! کنفرانس سازمان ملل متحد (UN) با همراهی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی

 

اقیانوس ها بزرگترین اکوسیستم دنیای ما را تشکیل می دهند و  50 درصد از اکسیژن مورد نیاز ما را تولید کرده و می تواند  25 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را جذب خود نماید. لذا اقیانوس نه تنها «ریه‌های سیاره زمین» است، بلکه مهم ترین بخش برای مقابله با تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی می باشد. اقیانوس ها:

  •  ۷۰٪ از کره زمین را پوشش داده اند
  •  ۸۰٪ از اکوسیستم های متفاوت را در خود جای داده اند
  •  ۵۰٪ از اکسیژنی که‌ به آن نیاز داریم را تولید می کنند

امروزه اقیانوس ها، به دلیل تغیرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی در حال ویرانی هستند و بر زندگی میلیارد ها نفر تاثیر می گذارند. اقیانوس به دلیل فعالیت های انسانی هر روز گرمتر و اسیدی تر شده و هر روزه اکسیژن کمتری را در خود نگه می دارد.  اگر روند فعلی ادامه یابد، سلامت اقیانوس و توانایی حفظ حیات سخت تر خواهد گردید و اقیانوس ها به طور جدی، تخریب می شوند. بیش از نیمی از گونه‌های دریایی جهان تا سال 2100 در معرض خطر انقراض قرار دارند. تخمین زده می‌شود که 60 درصد از اکوسیستم‌های دریایی، که زیربنای معیشت کلی دنیا هستند، تخریب شده یا به‌طور غیر اصولی مورد استفاده قرار می گیرند. انسان ها هر ساله، 300 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کنند که 11 میلیون تن آن در نهایت در اقیانوس ها سرازیر می شود. در حقیقت، تا سال 2050، تعداد پلاستیک‌ها بیشتر از ماهی‌ها در اقیانوس‌ها خواهد بود. شاید جالب باشد که بدانید، بیشتر پلاستیک های ما هرگز واقعاً ناپدید نمی شوند بلکه در عوض کوچکتر شده و در نهایت توسط ماهی یا پرندگان بلعیده می شود و در نهایت توسط انسان در غذا و یا آب لوله کشی، مجددا مصرف می گردد!

به همین علت، تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی، به وضعیت یک اقیانوس سالم بستگی دارد و زندگی و معیشت ما وابسطه به اقیانوس بوده. اقیانوس، مهم ترین متحد ما، در بین کشور های عضو UN است. در این وضعیت اضطراری، دنیا نیازمند به تلاش های همه ی کشور های دنیا و متحدین خود خواهد بود.

راه حل نهایی چیست؟

 


اسیدی شدن آب اقیانوس ها، زباله ها، آلودگی های دریایی و ماهیگیری غیر قانونی، همگی تهدیداتی برای از بین رفتن زیستگاه های دریایی و انقراض گونه های دریایی هستند. برای حفظ اکوسیستم، اقتصاد و اداره اقیانوس ها نیازمند به پایبند بود به استراتژی های نوین و بهره وری از فن آوری های سبز می باشند.

راه‌حل‌های ارائه شده برای مدیریت پایدار اقیانوس ها، بهره وری از فناوری سبز #greenershipping و استفاده از فن آوری و تکنولوژی های نوین ‌دریایی می باشد.


دهه اخذ اقدامات و بهره وری از علوم نوین جهت حفظ اقیانوس ها:

 


اکنون زمان اخذ تعهدات جدید و جسورانه برای حفظ سلامت محیط زیست دریایی و افزایش بهره وری می باشد.
کنفرانس حفاظت از اقیانوس سازمان ملل متحد، انگیزه ای است  برای اقدامات و تعهدات جسورانه تا عمر اکوسیستم دریایی و اقیانوس را افزایش دهیم و تضمین رفاه مردم و سیاره ما را از طریق همکاری و هماهنگی جهانی ایجاد کند. به یاد داشته باشیم که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این امر را به تنهایی انجام دهد و نیازمند به همکاری تمام‌ دنیا و تمامی ارگان ها را خواهد داشت.
همه ما می‌توانیم کاری انجام دهیم، مهم نیست که چه کسی هستید و یا کجا زندگی می‌کنید، از پاک‌سازی ساحل گرفته تا اجتناب از استفاده پلاستیک و محصولات مضر، تا خوردن غذاهای دریایی از ماهیگیران غیر اصولی. ما نیازمند به حمایت همگی شما هستیم، به یاد داشته باشید که یکا یک ما در قبال محیط خود مسئولیم.

سازمان ملل متحد، کنفرانسی را به منظور حفاظت از اقیانوس ها، به کمک دولت های اسپانیا و کنیا از تاریخ ۶ تیر  لغایت ۱۰ تیر برگزار نمود. IMO هم به عنوان عضوی مهم از این نشست، درباره اقدامات انجام شده و لازم صحبت کرد در این کنفرانس درباره اقداماتی که‌لازم است تا به کمک آن از محیط زیست اقیانوس ها حفاظت کرده و آن ها را سالم نگه داریم، صحبت شد. در این کنفرانس درباره حوزه های کلیدی و حرکت دولت ها و ارگان ها به سمت علوم و فنون نوآورانه برای محافظت از  اقیانوس ها صحبت شد. سازمان ملل متحد از کشور های عضو، خواستار پایبندی به تعهدات خود و اخذ تصمیمات کلیدی و پایبندی به آن، در نشست اخیر خود شد.

SDG ، هفده اقدامی است که سازمان ملل متحد برای حفاظت از اقیانوس ها اتخاذ کرده است.

 

برای اطلاع از فن آوری های نوین دریایی به روی لینک کلیک نمایید.

https://instagram.com/seamaster_software?igshid=YmMyMTA2M2Y=

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها