وضعیت نا بسامان بدنه کشتی، چه تاثیری بر مصرف سوخت خواهد گذاشت؟ راه حل مناسب برای کاهش میزان مصرف سوخت چیست؟

چرا شرکت های حمل و نقل نیاز به پوشش ضد آب (antifouling) دارند ؟ اگر بدنه ی کشتی در وضعیت بدی باشد چقدر سوخت از دست خواهند داد ؟

استفاده از یک پوشش ویژه و تعمیر منظم از بدنه برای مبارزه با مسدود شدن  قسمت زیر آب کشتی با جلبک و پوسته، عملی پرهزینه است. با توجه به کیفیت پایین پوشش های ضد آبی، شرکت های حمل نقل، ممکن است خسارات و صدمات جبران ناپذیری را تجربه کنند.

اقیانوس یک ارگان زنده است. این بدان معنی است که شناورها با محیطی انبوه از جلبک ها، مرجان ها، صدف ها و غیره ساز و کار دارند و بدنه ی کشتی به صورت مستقیم با این ارگان در تماس میباشد. در نتیجه بده ی کشتی (hull) مهم ترین بخشی است که در شرف وضعیت بد (فاسد شدن و زنگ زدگی) قرار می گیرد.

 

بدنه ی فاسد شده ی یک شناور
بدنه ی فاسد شده ی یک شناور

 

پیش از این برای جلوگیری از پوسیدگی، بدنه ی کشتی ها را با اسکراب های خاص و به کمک دست تمیز می کردند. اما امروزه چگونه از بدنه ی کشتی (hull) در برابر وقایع اطراف مراقبت میکنند؟

صنایع رنگ و رزین با توجه به نوع کشتی، وظایف آن، منطقه ناوبری و غیره پوشش های ضد آب جدیدی را طراحی کردند. امروزه پوشش های متفاوتی در بازار وجود دارند که به ارگان های زنده، اجازه زندگی و رشد بر روی بدنه ی کشتی را نمی دهد. این پوشش ها در واقع کامپوزیت هایی هستند که غالبا از مس تشکیل شده اند (مانند کوپرها). امروزه، کشتی سازان بدنه ی کشتی را با ورقه نازکی از کوپرها می پوشانند تا از رشد جلبک ها بر روی کشتی جلوگیری کنند.

علاوه بر پوشش هایی با پایه ی مس، شما میتوانید از پوشش هایی با پایه زینک یا ECONEA استفاده کنید. این پوشش ها تحت عنوان یک بیو اسید عمل کرده و فعالیت و فتوسنتز جلبک ها را مختل میسازند.

اما باید بدانید که هر پوششی به دلیل اصطکاک با آب به زودی از بین خواهد رفت. بنابراین لازمه سلامت کشتی آن است که به تعمیرات و نگهداری کشتی پرداخته و هر 3-5 سال دوباره آن را با پوشش های مس و یا زینک رنگ کنید. به یاد داشته باشید که اگر به وضعیت سلامت کشتی و تعمیر آن نپردازید، بدنه ی آن به زودی از لایه هایی از موجودات زنده پوشیده خواهد شد و در دراز مدت، خلاص شدن از آن ها بسیار دشوار خواهد بود چرا که بدنه کشتی سخت شده و حرکت دشوارتر می گردد. به عنوان مثال کشتی برای حرکت انرژی بسیاری را باید مصرف کند و مقدار زیادی انرژی و سوخت تلف میگردد.

شرکت های حمل و نقل دریایی چه مقدار خسارت را به دلیل کیفیت پایین پوشش های ضد آب باید بپردازند؟

شرکت هیلون طی تحقیقات طولانی مدتی که انجام داد ثابت کردکه استفاده از پوشش های ضد آبی به مدت 60 ماه، تقریبا باعث کاهش 4% ضربه به کشتی می شود. طی این تحقیقات ثابت شد که فساد بدنه کشتی یکی از پارامترهای کلیدی موثر بر مصرف سوخت است (از 7٪ تا 12٪). هر چه بدنه ی کشتی در وضعیت وخیم تری قرار داشته باشد، سرعت آن کمتر می گردد و به ازاء 1% کاهش سرعت، 3% سوخت بیشتر باید مصرف گردد. این شاخص توسط Marine Digital تایید شده است. طی تحقیقات ثابت شد که اگر وضعیت بدنه کشتی در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشد، بیش از 150.000  دلار در سال (10% سوخت) میتوانید ذخیره کنید.

سی مستر برای غلبه بر مشکلات زیست محیطی و سوختی، اقدام به توسعه یک روش استاندارد برای جمع آوری داده های خام در بازه زمانی منظم  و تبدیل آن به فرمتی استاندارد کرده است تا به کاربران اجازه دهد، روند عملیات کشتی و اتخاذ تصمیم برای آنان راحت تر گردد. 

در سی مستر ماژول عملیات و ماژول تعمیر و نگهداری (PMS) به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد کشتی و بهینه سازی سوخت تعبیه شده است. جع آوری داده ها در 5 پارامتر کلیدی (شرایط HULL، موتور، شرایط آب و هوایی، سرعت کشتی و trim & draft) صورت میپذیرد و سیستم به صورت پیش فرض راه حل های نهایی را به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، به دلیل شرایط آب و هوایی، مسیر مطلوب را اطلاع رسانی می کند و یا در صورت نیاز به تمیز کردن بدنه کشتی، به شما هشدار می دهد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها