چگونه یک سیستم نگهداری و تعمیرات (PMS) باعث افزایش سرمایه شما خواهد شد؟

سیستم نرم افزاری نگهداری و تعمیرات چگونه کار میکند؟ ارزش های خلق شده توسط این سیستم چیست؟

در گذشته در اثر استفاده از روش های نامناسب نگهداری و مدیریت فنی غیر عملی، هزینه ها و ضرر های زیادی، به صنایع دریانوردی تحمیل می شد. به همین منظور و جهت رفع این معضل، در سال 1970 کمیته ای به نام "ترو تکنولوژی" تشکیل شد. این کمیته مشخصات فنی و طراحی تجهیزات و ماشین آلات و کل ساختار فیزیکی مجموعه را از لحاظ قابلیت اطمینان و تعمیرات پذیری بررسی می کرد و در دوران نصب و راه اندازی و بهره برداری از آنها، بر فرآیند نگهداری و تعمیرات (نت) و بهسازی تا زمان جایگزینی نظارت و کنترل داشت.

تحولات و تغییرات مهمی در مهندسی نت (PMS) از آن سال تا کنون صورت گرفته و در حال حاضر از تکنیک ها و روش های نوین در این زمینه استفاده می شود. علت و ریشه این تغییرات را می توان در افزایش انواع سرمایه های فیزیکی (تجهیزات، ماشین آلات و…) و پیچیده تر شدن آنها و پاسخگویی به خواسته های جدید و دگرگون یافته دنیای صنعتی امروز، جستجو کرد.

برنامه ریزی و زمان بندی نت، بعلاوه مستند سازی آن، باید بر اساس سیستمی انجام شود که توسط موسسه رده بندی نظیر اعضای IACS تایید شده باشد. طبق مصوبه  ISM دارا بودن سیستم نت بر روی تمامی شناور ها الزامی بوده. متاسفانه صنایع داخلی توجه شایسته و بایسته ای نسبت به این حوزه نداشته و از سیستم های نت خود، نه به جهت ارتقا و بهبود سازمان بلکه به عنوان گواهی و مجوزی برای ادامه فعالیت هایشان نگاه میکنند. 

از این منظر ادامه و بقاء یک سیستم دریانوردی، منوط به داشتن یک سیستم نگهداری هوشمند و کارآمد است به صورتی که عملیات نگهداری و تعمیرات را از هزینه به فرصت و امتیاز تبدیل کند.

از نتایج اداره این سیستم به این نحو کاهش اتلاف سرمایه و هزینه های بی ثمر، کاهش یاس و ناامیدی حاکم بر فضای کاری، کاهش بی برنامگی و عملکرد واکنشی و مقطعی در بخش نگهداری میباشد.

از انواع سیستم های نگهداری و تعمیرات میتوان به 4 مورد اشاره کرد. نگهداری و تعمیرات پس از کار افتادگی دستگاه (BM)، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا به عبارتی  نگهداری بر اساس زمان (PVM)، نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (PDM)، نگهداری پویا (PAM).

نگهداری و تعمیر از بخش موتور خانه شناور
نگهداری و تعمیر از بخش موتور خانه شناور

به دنبال این رویکرد مالکان و مدیران عملیات به دنبال سیستمی هستند که به راحتی دستخوش تحولات روزمره نگردد و از یک ثبات و پایداری نیز برخوردار باشد و آنها را قادر به ارزیابی محسوس این تکنیک ها و انتخاب روش های مفید و ارزشمند نماید.

البته باید به یاد داشت که یادگیری این تکنیک ها به تنهایی کافی نیست و انتخاب بهترین سیستم و موثرترین تکنیک ها عامل مهمی در این فرآیند هستند. با انتخاب گزینه ی درست متوانیم موجب بهبود و ارتقای کیفی عملکرد تجهیزات و کاهش همزمان هزینه نگهداری و تعمیرات شویم. در صورت انتخاب نادرست، علاوه بر وخیم تر شدن مشکلات، امکان بروز مشکلات جدید و هزینه های اضافی را برای سازمان افزایش می دهیم. به همین علت انتخاب درست  و اجرای صحیح سیستم نت در یک سازمان نقش حیاتی و راهبردی دارد.

با نگهداری و تعمیرات جهت دار و انتخاب سیستم و نرم افزاری مفید، می توان به منافع و مزایای زیر دست یافت:

  • استفاده از حداکثر عمر مفید دستگاه
  • افزایش راندمان زمانی دستگاه 
  • جلوگیری از تعمیرات، باز و بسته کردن بی مورد قطعات دستگاه
  • اجرای برنامه لازم جهت تعمیرات
  • افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد دستگاه
  • کاهش نظارت مستمر بر وضعیت دستگاه به واسطه استفاده از تجهیزات ایمنی و همچنین افزایش ایمنی کاربر و محیط 
  • افزایش آگاهی و اطمینان از محصول نهایی از لحاظ کمی و کیفی
  • تمرکز بر اهداف کلی سازمان و تعیین یک خط مشی و سیاست قابل اطمینان
  • تعیین حیطه کاری کارکنان نگهداری و تعمیرات
  • اولویت بندی صحیح کارها و سازماندهی و انجام مناسب عملیات بنیادی و اساسی نگهداری و تعمیرات
  • آماده بودن به موقع مواد و قطعات یدکی
  • صحت کامل اطلاعات آرشیو فنی
  • رسیدن به سطح بالایی از ایمنی
  • آنالیز علل اصلی و اساسی شکست و خرابی و تجزیه و تحلیل داده ها 

سیستم سی مستر به کاربران این امکان را می دهد تا با ثبت اطلاعات نگهداری و تعمیرات، عملکرد فیزیکی شناور را نظارت و ارزیابی کرده و با دادن برنامه ایی منظم راندمان کشتی را بالا ببرند.  اطلاعات نت توسط بخش RCM پردازش شده و صحت و درستی آن پس از تایید به ما کمک میکند تا نگهداری و تعمیرات لازم را پیش بینی کرده و از بروز خطرات احتمالی و شکست جلوگیری کنیم. 

برای آشنایی بیشتر به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها